marți, 2 martie 2010

Rachetistul




Ieri după-amiază, în timp ce goneam regulamentar pe Bdul Dacia, am văzut în incinta Academiei Române un pui de monument...
Am tot mers cu maşina vreo 4 km, până am ajuns în Calea Plevnei,  constatând că nu există parcări. 
Nu mai există nici trotuare pentru pietoni, pe ruta respectivă, din cauză că maşinile sunt mai preţioase, chiar dacă nu mai rămân cei 0,50 m regulamentari pentru trecători...
Azi m-am întors la locul cu pricina...
Aşa, mai de departe, chiar mă gândeam la cât bronz s-a investit în monumentul dedicat lui Conrad Hass, sibianul care a proiectat, în 1551, o rachetă în trei trepte.
Ideea este că monumentul este realizat din oţel, peste care s-a dat cu un strat gros de ceară de albine ca să aibă aspect comercial.
Nu-l pomenesc pe autor, din cauză că numele acestuia se observă pe monument idem ca şi păduchele în frunte (ce modeşti au fost sculptorii interbelici, care se semnau fie pe latura din spate a unei opere de artă fie pe una dintre laturi...).
Aşa că, privit mai îndeaproape, metalul rânjeşte cu toată hidoşenia lui...
 ______

PS: mâine: Bodo şi Copii războiului


14 comentarii:

  1. Nu e chiar asa hidos. Pare mai degraba dur, neslefuit, neatins de mana umana - stiu, nu e posibil, dar asa imi da acum senzatia.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu a fost suficientă scrierea numelui, ci şi împrăştierea pe sculptură a literelor C şi H. O adevărată "chef-d'oeuvre".

    RăspundețiȘtergere
  3. Avem deja o aglomeraţie de monumente în curtea Academiei...

    RăspundețiȘtergere
  4. @MF> şi PMB e pe lista iniţiatorilor. Oare cât o fi costat...?
    @Anmyo> simboluri, simboluri...
    @Vara Toamna> dar de sarcofagele antice, aflate în aceiaşi incintă :), în colţul dintre Bdul Dacia şi Calea Victoriei, ce părere aveţi?

    RăspundețiȘtergere
  5. Mie nu mi se pare atat de groaznic...arată mai bine decât monumentul de la Aviatorilor. :)

    RăspundețiȘtergere
  6. @Costea> dar nu se pot compară!.
    Monumentul Eroilor Aerului este în Lista monumentelor istorice, toate basoreliefurile sunt desăvârşite (statuia din partea superioară are 5 tone...), iar de două ori pe an i se acordă toate onorurile cuvenite, pe când fierul din incinta Academiei...e un biet acolo, care nu cred că va apuca să aibă vechimea operei comemorative realizată de Lydia Kotzebue şi I.Fekete...
    So: între un "simbol" care mă trimite la o rachetă medievală şi un simbol despre care s-au scris suficiente cărţui, prefer a doua variantă...

    RăspundețiȘtergere
  7. Cred că dl. Costea în comentariul de mai sus se referă de fapt la monumentul "biscuit" din Piaţa Charles de Gaulle :)

    Sarcofagele romane... total nepotrivite... nu am reuşit să aflu cine şi de ce le-a plantat acolo, pe un spaţiu verde pe care mai bine plantau trandafiri. Pur şi simplu au răsărit într-o dimineaţă!
    Cu ceva pompă au fost însă inaugurate cele două turnuri - turnul Babel şi turnul de fildeş - din parcare. Mă întreb dacă vor cădea vreodată victimele vreunui şofer furios.
    Nu există nicio coerenţă în această amenajare, cum de altfel nu există coerenţă în multe chestiuni care privesc această instituţie. Aşteptăm cu oarecare nerăbdare alegerile din aprilie...

    RăspundețiȘtergere
  8. @Vara Toamna: dar omul teoriei nodale când a răsărit?, că e datat 2005, dar anul trecut nu prea era...

    RăspundețiȘtergere
  9. Scuze, dar nu înţeleg la ce se referă "omul teoriei nodale"...

    RăspundețiȘtergere
  10. ...bustul acad. Paul Dimo..., laureat
    al premiului Montefiore...

    RăspundețiȘtergere
  11. A, da! Se pare că bustul acad. Paul Dimo a fost dezvelit în 2005, când a fost amplasat în clădirea Academiei - holul cabinetelor vicepreşdinţilor (informaţia asta am găsit-o pe internet). L-or fi dat afară la curăţenia de primăvară sau la curăţenia dinainte de Crăciun (nu sunt sigură dacă de vreo lună-două este în grădină).

    RăspundețiȘtergere
  12. Un vicepreşedinte are biroul la etj. I, are o secretară roşcată, dar nu-mi amintesc să fi văzut bustul pe culoarul respectiv... (pe roşcată am revăzut-o azi...neschimbată în comparaţie cu anii trecuţi...)

    RăspundețiȘtergere
  13. Aha... cum spuneam, e o informaţie pe care am găsit-o pe internet, aici: http://www.agir.ro/univers-ingineresc/sapou_dimo_1310.html

    RăspundețiȘtergere
  14. Nu mă refeream la ala de pe bulevard....pt el am tot respectul... Mă refeream la chestia aia din lemn cu cruce în centru din Piaţa Charles de Gaulle. Un anume Paul Neagu ar fi făcut monumentul numit Crucea Mileniului. Mea culpa pentru greşală.

    RăspundețiȘtergere